توران ازمیر - مشاوره خرید ملک در ازمیر و سرمایه گذاری در ترکیه

جدیدترین خبرهای دنیای املاک

روستاهای زیبا و دیدنی اطراف ازمیر

روستاهای زیبا و دیدنی اطراف ازمیر

به نظر می رسد که زندگی در شهر های بزرگ ترکیه مانند استانبول، آنکارا و ازمیر متمرکز شده، اما روستا ها همچنان مهم ترین بخش از جامعه های محلی هستند. بازدید از روستا ها باعث می شود سبک زندگی متفاوتی را کشف کنید. بعضی از اجتماع های کوچک با گذشت زمان تغییر نکرده اند. در این مقاله قصد داریم شمارو با روستا های زیبا و دیدنی اطراف ازمیر بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید…

روستا های اطراف ازمیرروستاهای اطراف ازمیر

روستای اوزبک

 روستا اوزبک واقع در 48 کیلومتری با فاصله 50 دقیقه ای از مرکز ازمیر می باشد که با اورلا نیز، 23 دقیقه و حدود 18 کیلومتر فاصله دارد. روستای اوزبک در دوران عثمانی ها توسط اهالی ازبکستان که به آنجا کوچ کرده اند، تشکیل شده است. این روستا بر خلاف سایر روستا ها که در دامنه کوه ها جای دارند، در ساحل بوده و یک دهکده ماهیگیریِ معروف با خانه های سنگی می باشد. منبع اصلی درآمد اهالی این روستا، صید ماهی است.

مدارک مربوط به پیشینه این روستا در آتش سوزی نابود شده اند. از این رو، اثبات پیشینه این روستا،با یک درخت سرو موجود در حیاط مسجد تاریخی می باشد که 1000 سال قدمت دارد.

حراج ماهی که آخر هفته ها در ساحل آککوم صورت می پذیرد، با تجمع زیادی همراه می باشد. در این حراجی، رستوران های زیادی بصورت ردیفی وجود دارند. در بین آنها، رستوران آکین که نسل در نسل از پدر به پسر رسیده، از همه معروف تر است و پاتوق افراد مشهور زیادی نیز، به شمار می رود. آخر هفته ها نیز بازاری توسط زنان برپا می شود که محصولاتی چون : رب خانگی، مربا، زیتون، انگور، نان روستایی به ویژه کاتمر اوزبک در آن فروخته می شود.

روستای بارباروس | BARBAROS KÖYÜ 

روستا بارباروس در منطقه ای دنج و آرام و در فاصله نیم ساعتی از شهر ازمیر واقع شده است. اهالی این روستا، شیوه زندگی خود را اینگونه توصیف می کنند: «ما بدون آسیب رساندن به آرامش روستایمان، بدون ایجاد اختلال در بافت طبیعی، برای احیای سنت ها، نشان دادن قدرت تولید و بدون به خطر انداختن برکت زندگی روستایی که به ما عرضه شده، توسعه پایدار مان را تضمین می کنیم»

مردم این روستا در  جشنواره مترسک ها  و با هدف حفظ سنت های برخاسته از خاک و اتحاد در کارهای زراعی، جشن می گیرند. اهالی روستا مترسک های ساخته شده خود را به به جشن می برند و در آن جشن، به خوردن و آشامیدن می پردازند. آنها در ادامه، مترسک ها را در کوچه های روستا به نمایش می گذارند. مترسک هایی که هم دوست داشتنی و کمی هم ترسناک به نظر می رسند.  این فضا کمی حس هالووین را به شما القا می کند. این منظره می توان در شب کمی جالب تر بنظر بیاید.

در این روستا، خانه هایی به نام  خانه های سرزده  ساخته شده است که می توانید به خانه هایی که روی درب آنها عبارت خانه سرزده  نوشته، به عنوان  مهمان سرزده  وارد شوید. همچنین، اگر به این روستا سفر کردید، گردش در میان  تاکستان باغیولی اورلا  را از دست ندهید.

روستا های اطراف ازمیر

روستای سائیپ

از مرکز ازمیر تا روستای سائیپ با ماشین حدود یک ساعت و نیم و از مرکز کارابورون نیز ۶ دقیقه فاصله می باشد. این روستا از نظر تاریخی بواسطه حضور و زندگی رومی ها و مسلمانان باهم، دارای پیشینه ای کهن می باشد. متاسفانه به دلیل کوچ های صورت گرفته از این روستا ، جمعیت کمی در آن زندگی می کنند. این روستا دارای اسکله ای به نام سائیپ آلتی می باشد که از مراکز تجاری قدیم به شمار می رود. منابع اصلی درآمد روستاییان از راه: کشاورزی، دامپروری و ماهیگیری، تامین می شود.

وجه مشخص این روستا،  قهوه خانه سرسبز سائیپ می باشد که مدیریت آن را کارمند بازنشسته ای به نام  آقای اشرف  و همسرش  خانم نهال  که بازنشسته امور مالی است، به عهده دارند. آن ها از دغدغه های استانبول به این روستا کوچ کرده اند، در همین جا با یکدیگر آشنا شدند  و ازدواج کردند. آنها در ابتدا این قهوه خانه را برای سرویس دهیِ چای و قهوه باز کرده بودند. اما، بعد ها توانستد لین مکان را به مکانی برای فرهنگ وهنر، گرد هم آمدن، آموزش و توسعه محلی، تبدیل کنند. درحقیقت، مکان قهوه خانه سائیب، برای اهداف چند منظوره ای چون: کلاس زبان، محوطه نمایشگاهی، ایستگاهی برای افرادی که پیاده روی می کنند و…، به کار می رود.

در قهوه خانه سائیب، غذاها توسط زنان روستا و خود خانم نهال تهیه می شود . با وجودی که بیشتر شهرت این قهوه خانه به صبحانه محلی اش می باشد، اما شربت های عثمانی آن را نیز نمی توان نادیده گرفت.

روستاهای اطراف ازمیر

روستای گرمیان | GERMİYAN KÖYÜ

روستای گرمیان در فاصله 1 ساعته از مرکز ازمیر واقع شده است. خیابان های این روستا مملو از نقاشی های گل بر روی دیوار می باشد.

در پی توافق انجام شده توسط شورای روستا و مقامات محلی با کشور ایتالیا طی 3 سال، و در تاریخ مِی 2016، با هدف حمایت از تولیدات داخلی، شیوه های سنتی، تدام و حفظ روش های مختص هر فرهنگ طی روندی جدید، روستای گرمیان توانست عنوان نخستین  اسلو فود  ترکیه را به خود اختصاص بدهد.

محصولاتی که با استفاده از بذرهایی که دَه ها سال است توسط روستاییان و اجدادشان به روش مخصوص گرمیان و بدون استفاده از مواد شیمیایی، کاشته و تولید می شوند، می توانند با برچسب حلزونی که شاخه زیتونی در دهان دارد ، به فروش برسند. از این رو، در مراکز خریدی که قرار است این محصولات عرضه شوند، فروش هر گونه محصول خارج از فصل و گلخانه ای با روش های غیر معمول انجام نخواهد شد.

غذا های مختص این منطقه شامل نان گرمیان پخته شده با خمیرمایه ترش و ذغال و نیز پنیر کوپانیستی است. همچنین، در قهوه خانه روستا حتما نوشیدن چای مریم گلی و اسطوخودوس را امتحان کنید. اگر به این روستا سفر کردید حتما سری به خانه معروف دیلک خانم بزنید. این خانه که درِ آن همیشه به روی گردشگران باز است، یکی از بهترین خانه هایی است که تا به حال دیده اید. در این خانه اشیایی با قدمت 100-150 ساله می باشد. محبوبیت این خانه به اندازه ای است که در تهیه سریال ها نیز از آن استفاده می شود.

روستا های اطراف ازمیرروستاهای اطراف ازمیر

روستای بادملر | bademler köyü

این روستا در فاصله 35 کیلومتری از ازمیر و در 40 دقیقه ای آن واقع شده که 10 کیلومتر با سفرحصار و 9 کیلومتر با اورلا فاصله دارد. روستای بادملر از توابع اورلا، بروی تپه ای مابین شهرستان های  گوزل باغچه  و  سفرحصار واقع شده و روستایی شیعه نشین می باشد. نام این روستا برگرفته از درختان بادامی است که در زمان شکل گیری، در آن وجود داشته اند.

میزان ارزشی که اهالی این روستا برای تحصیلات، سلامتی، محیط زیست و فرهنگ و هنر قائل می باشند، حتی قابل مقایسه با شهرهای بزرگ نیست. این روستا دارای کتابخانه، موزه، انجمن فرهنگ و هنر و باشگاه ورزشی، می باشد. کوچه های این روستا هر روز شسته و تمیز می شوند و زباله ها برای بازیافت، جداسازی می شوند.  در کل، آگاهی های زیست محیطی در بادملر بسیار بالا می باشد. در مسابقه ای که در سال 2012 توسط وزارت محیط زیست و برنامه ریزی شهری برگزار شد، عنوان تمیز ترین شهر ترکیه به این روستا اختصاص داده شد.

جوانان در این روستا فعالانه سرگرم زندگی روستایی خود می باشند و هرساله مردم آن، نوروز و روزخضر را به باشکوه ترین شکل ممکن جشن می گیرند. در روستای بادملر، زن و مرد از تمامی جهت با هم برابرند و در هر کاری که قرار باشد در روستا انجام شود، همگی با همکاری هم، آن را انجام می دهند.

سنت تئاتر در سال 1932 و با تلاش های شخصی به نام  مصطفی آنارات که معلم و افسر ارتش بوده، تشکیل و با فعالیت گروهی از جوانان در آن، آغاز شد. امروزه درحالی که شاهد بسته شدن روزانه سالن های تئاتر یکی پس از دیگر هستیم، تئاتر در روستای بادملر همچنان توانسته به فعالیت خود را ادامه بدهد.

امروزه این تئاتر تبدیل به جزء جدایی ناپذیر از این روستا شده و همه کادر آن را روستاییان تشکیل می دهند. صبح ها در مزرعه و عصرها در تئاتر. در این مکان  تا به امروز بالغ بر 150 نمایش به روی صحنه رفته، همه ساله در نخستین هفته ماه می، جشنواره تئاتر بادملر برگزار می شود. نخستین موزه اسباب بازی های کودکان که توسط باستان شناس به نام دکتر موسی باران و به واسطه تبدیل خانه خود به موزه، تشکیل شده است یکی دیگر از دیدنی های این روستا می باشد. در این موزه که در میدان روستا واقع شده، علاوه بر اسباب بازی های سنتی کودکان، مدارکی در مورد تاریخ روستا نیز به چشم می خورد .

در همین میدان، هر هفته بازار محلی در روزهای یکشنبه نیز برگذار می شود. رستوران  شرمین آنه در همین مکان قرار دارد. شما در آن جا می توانید در کنار آتش ذغال: گوزلمه، چای، دوغ، آبلیمو را امتحان کنید. نان روستایی و کالبورا باستی نیز جزو خوردنی های معروف این روستا می باشند.

از جمله موارد دیگری که این روستا به آن افتخار می کند، انتخاب آن به عنوان محل فیلم برداری یکی از فیلم های مشهور ترکیه می باشد. در سال 1963 فیلم تابستان خشک  که در این روستا ضبط شده بود، در جشنواره فیلم برلین، جایزه خرس طلایی را از آن خود کرده و کاندید نامزدی جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی نیز شد. این روستا از طریق این فیلم توانست به شهرتی جهانی برسد.

روستاهای اطراف ازمیر

روستای کئوس دره | KÖSEDERE KÖYÜ  

این روستا واقع در 93 کیلومتری ازمیر و در فاصله یک ساعت و سی دقیقه ای از آن قرار گرفته است. روستای کئوس دره از توابع کارابورون، با خانه های سنگیِ قدیمی، مسجد تاریخی، آرایشگاه محلی، قهوه خانه و زندگی دست نخورده روستایی، در 3 کیلومتری دریا واقع شده است. مرکز میدان در این روستا، جایی است که در آن قهوه خانه و مسجد 1299 ساله و تاریخی بنا شده اند. این روستا محل فیلم برداری بسیاری از سریال های تابستانی نیز بوده است.

تنوع غذایی کئوس دره فراوان است ، اما غذای ناب این روستا، کوفته اوکوز می باشد و علت نام گذاری آن نیز، به کار بردن گوشت کوبیده شده با ساتور است نه گوشت چرخ کرده. همچنین، زیتون خرمایی که تازه برداشت شده، از جایگاه ویژه ای در بین خوراکی های روستای کئوس دره برخوردار است.

کئوس دره نیز از جمله جاهایی است که سعی می کند میراث باغداری کهن را حفظ کند. زیتون و انگور به عنوان محصول زراعی، همانند هزاران سال پیش، در رده نخست تولیدات کشاورزی این روستا قرار دارد. همه ساله در هفته سوم آگوست، جشنواره انگور برگزار می شود .

روستاهای اطراف ازمیر

روستای ایلدیر (ایلدیری) | ( ILDIR KÖYÜ (ILDIRI)

روستای ایلدیر، از جمله روستاهای نادری است که صنعت فیلم و سریال سازی ترکیه، موجب رونق صنعت توریسم در آن شده است. نام ایلدیر برگرفته از شهر باستانی  Erythrai می باشد.

سکونت در ایلدیر و با نام قدیمی اریترای، به دوران برنز برمی گردد و در واقع منطقه مسکونی درجه دو به حساب می رود چرا که به قدری قدیمی است که هر جایی از آن را حفر کنید، حتما به مجموعه ای از بقایای تاریخی برخواهید خورد. نام باستانی این روستا، به معنای قرمز می باشد و تصور می شود برگرفته از  اریتروس ، پسر رادامانتیس بنیانگذار شهر، می باشد.

در فاصله کمی از روستای ایلدیر، شهر قدیمی اریترای از بقایای گریت ، جزیره ای در یونان ، واقع شده است که برای بازدید از آن برای بازدیدکنندگان امکان پذیر می باشد. در این مکان می توان به آثار بسیاری از تمدن ها حاکم که قدمت آنها به 300 سال پیش از میلاد برمی گردد، برخورد نمود. تماشای غروب آفتاب در این منطقهء فوق العاده به قدری زیباست که  افلاطون ، فیلسوف معروف یونان باستان، درباره آن چنین گفته است: زیباترین غروب آفتاب در اریترای می باشد!

خوردن میدیه نوعی صدف و همچنین دلمه کنگرفرنگی در رستوران اوزگور در نوع خود تجربه ای فوق العاده است . ایلدیر یک دهکده ماهیگیری بوده و برخی از بهترین ماهی فروشی های یاریم آدا در این جا قرار دارند. بهترین رستوران غذا های دریای رستوران ماهی ایلدیر علی می باشد.

روستا های اطراف ازمیرروستاهای اطراف ازمیر

روستای شیرینجه | Şirince

فاصله روستای شیرینجه از مرکز ازمیر 87 کیلومتر و حدود یک ساعت و نیم و از مرکز سلجوق،حدود 15 دقیقه می باشد. شیرینجه، یک روستای قدیمیِ رومی و از توابع شهرستان سلجوقِ ازمیر می باشد. شیرینجه یک واژۀ یونانی می باشد که معنی لغوی،ن زیبا، شیرین و دلنشین است.

معروفیت این روستا بیشتر به دلیل: باغداری، شراب سازی و خانه های بازسازی شده رومی، و وجود تشکُل های فوق العاده ای چون روستای ریاضیات و مدرسه تئاتر می باشد.روستای شیرینجه امروزه نه تنها بین گردشگران ترک مشهور است بلکه گردشگران کشور های دیگر نیز از این روستا ‏استقبال کرده اند. خانه های یونانی ها همان ظاهر اولیه خود را دارند و طبیعت بکر و میوه های طبیعی و ارگانیک این روستا نیز ‏از دلایلی هستند که گردشگران زیادی را به خود می کشانند. . نکته قابل توجه درخصوص این روستا، آن است که جدا از مکان های لوکس و گران قیمت توریستی می باشد و بدلیل حفاظت بافت معماری خانه های رومی، به پانسیون تبدیل شده اند.

در تاریخ 21 دسامبر 2012 و با مطابق تقویم تمدن مایا که وقوع قیامت یا همان دنیا را پیش بینی کرده بود، از روستای شیرینجه به عنوان تنها نقطه امن در روی کره زمین نام برده شده و همین امر موجب شد، این روستا بیش از پیش شناخته شود. درنتیجه، افراد زیادی از سرتاسر دنیا که این پیشگویی را باور کرده بودند، به این روستا آمدند.

از جمله ویژگی هایی که در سال های اخیر باعث شده محبوبیت شیرینجه بیشتر شود، شربت های تولیدی از میوه های مختلف در سطح خرده فروشی ها و امکان چشیدن آن در خانه های شربت در تولیدی های کوچک می باشد.

 گشتن در بازار روستایی دائر شده در مرکز و پیاده روی در سنگفرش  آرناووت که پر از خانه های تاریخی رومی است، جزو کارهایی است که نباید در شیرینجه از آن ها غافل شد. برای دیدن تمامی روستا به شکل پانارومیک و گسترده ، کلیسای باپتیست سنت جان بهترین گزینه می باشد. مدرسه تئاتر در این روستا برای کسانی که به دنبال مکانی برای اجرا و یادگیری در بخش هنرهای نمایشی هستند فوق العاده جذاب خواهد بود.

روستاهای اطراف ازمیر

روستای بیرگی | BİRGİ KÖYÜ 

روستای بیرگی در 110 کیلومتری از مرکز شهر ازمیر می باشد که فاصله اش با اودمیش نیز 11 کیلومتر و در حدود نیم ساعت است. روستای بیرگی از توابع اودمیش که در دامنه بوزداغ گسترده شده، با ویژگی هایی چون: مکان های تاریخی، میراث فرهنگی با تاریخچه 2000 ساله درختان چنارِ چند صد ساله و خانه های سنگی با پنجره های چوبی، یکی از قشنگ ترین روستاهای ترکیه می باشد.

این روستا که در دوران بیزانس و با نام پیرگیون شناخته می شد، در دوارن  خان آیدین اوغولاری پایتخت بوده است. در طول این مدتی که بیرگی بهترین دوران خود را سپری می کرده، در اژه بعنوان یکی از مراکز مهم: فرهنگی، علمی و دینی، نیز محسوب می شده ، که توانست آن را در دوران عثمانی نیز، همچنان ادامه بدهد. اما در سال 1922، و در دوران جنگ بزرگ که یونانیان در حال خروج از منطقه بودند، با آتش زدن این روستا بسیاری از آثار تاریخی را از بین بردند. این روستا امروزه بعنوان یک منطقه مسکونی مورد استفاده قرار گرفته که تا حد ممکن، معماری سنتی، عمارت های تاریخی، مکتب، مساجد و زیارتگاه ها، در آن حفاظت می شوند.

از جمله مکان های دیدنی در بیرگی، می توان به عمارت های: چاکیرآقا و صاندیک اوغولاری، مسجد جامع، مسجد درویش آقا و زیارتگاه بیرگی، اشاره کرد. با وجود ویرانگری ها و آتش سوزی های رخ داده در سال های دور، هنوز نیز میراث تاریخی و فرهنگی این روستای کوچک، انسان را به تعجب وا می دارد.