توران ازمیر - مشاوره خرید ملک در ازمیر و سرمایه گذاری در ترکیه

جدیدترین خبرهای دنیای املاک

دانشگاه هوانوردی ترکیه

دانشگاه هوانوردی ترکیه

دانشگاه هوانوردی ترکیه

پرواز برای برخی افراد از دوران کودکی مانند یک رویای شیرین و جذاب به حساب می آید و افراد از همان ابتدای کودکی خود رشته و شغل خلبانی را در ذهن خود مانند یک آرزو پرورش می دهند. عده ای از این افراد برای رسیدن به این آرزو و دست یافتن به آن حاضرند سختی های زیادی را به جان بخرند و حتی برای دیدن دوره آموزشی به خارج از کشور سفر کنند و سختی زندگی دانشجویی و دوری از خانواده را نیز  تحمل کنند تا به آرزوی خود برسند . برای مشتاقان تحصیل در این رشته در خارج از کشور گذراندن دوره های آموزش خلبانی در ترکیه به علل مختلف بهترین گزینه می باشد که ما در ادامه مقاله به توضیح در مورد آن و رشته جذاب خلبانی می پردازیم:

رشته خلبانی

رشته خلبانی رشته ی بسیار با پرستیژ و درآمد بالا محسوب می شود که در میان اقشار مختلف جامعه از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است . اما هر فردی با هر سطحی از استعداد و توان نمی تواند وارد رشته  حساس خلبانی شود. معمولا خلبانان در سراسر دنیا باید از نظر سلامت جسمی ، میزان بینایی،سطح هوش و اعتماد به نفس در بالاترین سطح در میان مردم جامعه باشند.به نوع دیگر میتوان گفت : فقط افراد خاص و نخبه جذب این رشته جذاب می شوند. افرادی که دوره های خلبانی در ترکیه یا هر کشور دیگری میگذرانند باید بر علوم و دانش های متعددی چون : زبان ، ریاضی ، فیزیک ، آئرودینامیک ، ترمودینامیک تسلط بالایی داشته باشند. زیرا تسلط بر این علوم لازمه ی موفقیت در این شغل است.

دانشگاه هوانوردی ترکیه

تاریخچه رشته خلبانی در ترکیه

انجمن حمل و نقل هوایی کشور ترکیه در نظر داشت تا تجربیات عملی خود در سال های طولانی به صورت علمی در اختیار مخاطبینی قرار دهد که به علوم هوانوردی علاقمند هستند. به همین منظور دانشگاه هوانوردی ترکیه در این رابطه افتتاح شد تا هدف این موسسه در عمل نیز تحقق پیدا کند. آن ها با هدف ایجاد یک ترکیه متفاوت که توانایی تولید و صادرات محصولات مرتبط با صنایع هوایی را داشته باشد، دست به احداث یک موسسه علمی در قالب یک دانشگاه زده اند.

هدف اصلی این موسسه در اختیار داشتن نیروی متخصص و کارآمد در شاخه های مختلف عملی و تحقیقاتی در حوزه صنایع هوا و فضا است. اولین اقدامات رسمی برای احداث این دانشگاه در تاریخ 21 آپریل 2010 صورت گرفت و درخواست رسمی احداث دانشگاه به مقامات رسمی کشور ترکیه تقدیم شد. در این زمان هیئت تحقیقاتی متشکل از متخصصین حوزه هوا و فضا در کشور ترکیه به تحقیق در رابطه با شرایط دانشگاه های هوانوردی سایر کشور های جهان پرداختند و موفق شدند تا زمینه های فعالیتی خود را در قالب یک گزارش جامع در تاریخ 3 سپتامبر 2010 در اختیار هئیت آموزش عالی کشور ترکیه قرار دهند.

طرح تاسیس اولین دانشگاه هوا و فضا در کشور ترکیه در تاریخ 3 مارس 2011 به صورت رسمی به تایید رسید و در روزنامه های کثیر الانتشار این کشور به اطلاع عموم مردم رسید. آنکارا اولین شهری از کشور ترکیه که میزبان دانشگاه هوانوردی ترکیه بوده است که در سال 2011 اولین دانشجویان ورودی را مورد پذیرش قرار داد.

دانشگاه هوانوردی در ترکیه

کشور ترکیه دارای دانشگاه های مختلفی جهت پذیرش افراد علاقمند به رشته خلبانی است که دانشگاه هوانوردی ترکیه به عنوان نخستین دانشگاه هوانوردی در پایتخت ترکیه آنکارا ، تاسیس شد. انجمن حمل و نقل هوایی ترکیه که با نام اختصاری (UTAA) شناخته می شود، دارای تخصص ویژه ای در زمینه های علوم هوایی، هواپیما و خلبانی داشته و نظارت بر دانشگاه هوانوردی ترکیه را به عهده دارد.

این دانشگاه در دو شهر از شهرهای ترکیه دارای 3 پردیس بزرگ می باشد که دروس هوانوردی و خلبانی را به صورت تخصصی و حرفه برای دانشجویان ارائه می دهند. امکان پروازهای آموزشی برای دانشجویان این دانشگاه وجود دارد و همین امر موجب کسب مهارت و تجربه پرواز برای دانشجویان است که می تواند منجر به افزایش بار علمی آنان شود.

این دانشگاه با ۷۷ هواپیمای مجهز به آخرین تکنولوژی روز در آموزش های هوایی ترکیه، موسسه ای با بزرگترین ناوگان هوایی در کشور به شمار می رود. همچنین به کمک تنوع هواپیماهای موجود در ناوگان خود تجارب متنوع و باکیفیتی را به دانشجویان خود عرضه می کند.

2 فرودگاه، 6 مرکز پرواز، 2 برج مراقبت با تجهیزات پیشرفته سبب شده است تا این دانشگاه قدرتمندترین دانشگاه هوانوردی در کشور ترکیه باشد.

دانشکده های دانشگاه هوانوردی ترکیه

در حال حاضر دوره های لیسانس علوم و آموزش پرواز و همچنین مدیریت هواپیمایی کشوری به صورت 4 ساله در دانشگاه هوانوردی ترکیه ارائه میگردد. آن دسته از دانشجویان که مدرک  کارشناسی خود را از دانشگاه هوانوردی گرفته اند میتوانند برای ادامه تحصیل به دانشکده های زیر مراجعه نمایند:

  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده مهندسی صنایع
  • دانشکده مهندسی مکاترونیک
  • دانشکده مهندسی هوانوردی
  • دانشکده مهندسی برق و الکترونیک
  • دانشکده مهندسی هواشناسی

دانشگاه هوانوردی ترکیه

رشته های تحصیل خلبانی در ترکیه

انواع رشته های تحصیلی برای مقاطع مختلف در این دانشگاه ارائه می گردد که برخی از آنها عبارتند از:

  • خلبانی
  • حمل و نقل هوایی مسافربری
  • مدیریت لجستیک
  • مهندسی صنایع و سیستم ها
  • مهندسی هوافضا، مهندسی برق و الکترونیک
  • مدیریت مهندسی هوانوردی
  • کامپیوتر
  • کنترل ترافیک هوایی
  • نحوه پذیزش تحصیل خلبانی در کشور ترکیه

 گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه برای اتباع خارجی در این کشور ضروری است. پیش از آن باید موفق به دریافت نامه ی تحصیلی از دانشگاه هوانوردی ترکیه شوند و سپس با داشتن مدارک زیر به سفارت ترکیه مراجعه نموده و در خواست ویزا کنند:

  •          شرکت در آزمون UTAA و به دست آوردن نمره قبولی حداقل 60
  •          کسب نمره قبولی در آزمون های بین المللی CAE ،CPE و FCE
  •          دارا بودن دانش کافی در زبان انگلیسی و تسلط کامل به آن (ارائه مدرک TOEFL ،IBT و IELTS الزامی است)
  •  سند بانکی و حساب بانکی جهت اثبات موجودی به منظور تامین هزینه های تحصیل در دانشگاه هوانوردی ترکیه که باید در انجمن دانشگاه هوابرد باشد.
  •          تعداد 2 قطعه عکس تمام رخ
  •         تصویر پرونده آزمون که به تایید سفارت خارجی در ترکیه یا دفتر اسناد رسمی رسیده باشد.

سایر مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه هوانوردی ترکیه

با توجه به مقطع تحصیلی و رشته انتخابی، مدارکی که افراد باید به دانشگاه هوانوردی ترکیه ارائه دهند متفاوت خواهد بود اما به طور کلی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1.    توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید و کارفرمایان پیشین (در صورتی که فرد برای مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام می نماید)
  2.          ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی
  3.         ترجمه رسمی مدارک از جمله مدرک تحصیلی به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی
  4.        CV که باید شامل تجربیات تحصیلی، کاری، ورزشی و غیره باشد
  5.          پرداخت TRY200 (لیر) به حساب دانشگاه هوانوردی جهت هزینه بررسی پرونده دانشجو یعنی همان  application fee
  6.          تمکن مالی فرد یا والدین یا سرپرست وی که نشان دهنده توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه باشد
  7.          مدرک زبان (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  8.          انگیزه نامه

دانشگاه هوانوردی ترکیه

شرایط تحصیل خلبانی در دانشگاه ترکیه

شرایط خاصی در راستای تحصیل در ترکیه در رشته خلبانی و هوانوردی برای دانشجویان وجود دارد. یکی از این شرایط، پرواز به مدت حداکثر 207 ساعت در یکی از هواپیماهای تجاری ترکیه برای دانشجو بوده که دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده است. دانشگاه هوانوردی ترکیه با آموزش های بسیار مناسبی که به دانشجویان ارائه می ­نماید، آنان را قادر می­ سازد که بیش از 207 ساعت بلکه 243 ساعت پرواز نمایند.

تمرینات آموزشی و پروازهایی به صورت کارآموزی برای دانشجویان دانشگاه هوانوردی ترکیه امکان پذیر می باشد. یکی از این آموزش ها، نحوه پرواز در شرایط جوی خاص و سخت مانند هوای برفی ،‌ یخ زده و بارانی است. دانشجویان تحصیل در این رشته در صورتی مجوز این امر را دریافت می کنند که دوره ها و کلاس های آموزشی تئوری و عملی را به طور کامل پشت سر گذاشته و بتوانند در آزمون های مربوطه کسب نمره قبولی نمایند.

تمامی آموزش هایی که در دانشگاه هوانوردی ترکیه به دانشجویان ارائه داده می­ مطابق با استانداردهای پرواز در موسسات آژانس ایمنی هوایی اروپا، سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری، اداره مشترک هوایی، فدراسیون هوایی بین المللی و مقامات هواپیمایی کشوری ترکیه میباشد.

نکته : کلیه دروس ارائه شده در دوره های آموزش خلبانی در ترکیه در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه میگردد و شما برای ورود به دانشگاه هوانوردی ترکیه باید مدرک معتبر زبان انگلیسی چون : تافل ، آیلتس با نمره بالا داشته باشید. زیرا یکی از اصلی ترین مواردی که به ویژه در ارتباط با برج مراقبت خلبان ها به آن نیاز دارند تسلط کامل به زبان انگلیسی است.

ایرلاین های هواپیمایی ترکیه

  •   Güneş Ekspres Havacılık
  •   Anadolujet Havayolları
  •   Atlasglobal Havayolları
  •   Onur Air Taşımacılık
  •   Pegasus Hava Taşımacılığı
  •   Türk Hava Yolları

هزینه دوره خلبانی در ترکیه

به طور کلی هزینه دوره خلبانی در کشور ترکیه در مقطع های تحصیلی مختلف متفاوت است. هزینه تحصیل خلبانی در دوره PPL یا آموزش پرواز حدود 20 هزار دلار در سال بوده و اگر داوطلب بخواهد دوره ی خلبانی حرفه ای با هواپیمای چند موتوره را بگذراند حدود 50 هزار دلار باید شهریه بپردازد.  در کل میتوان گفت رشته خلبانی رشته ی پر هزینه ای است و هزینه این دوره در ترکیه نیز مثل سایر نقاط جهان بالاست.