اخبار

فستیوال کنگر فرنگی در ازمیر

فستیوال کنگر فرنگی در ازمیر

آنچه در صفه فستیوال کنگر فرنگی در ازمیر می خوانید:

فستیوال کنگرفرنگی اورلا ازمیر

جشنواره بین المللی کنگر فرنگی اورلا هر ساله در آخرین هفته ماه آوریل به منظور گرامیداشت و تبلیغ کنگرفرنگی، محصول معروف شهر ساحلی اورلا، برگزار می شود. این جشنواره معمولا سه روز طول می کشد و طی این مدت میزبان هزاران بازدید کننده ترک و بین المللی است. این جشنواره با رویدادهای سرگرم کننده، کارگاه ها و مسابقات آشپزی، گفتگو با سرآشپزان معروف، نمایشگاه ها و کنسرت های موسیقی، لحظاتی خاص و فراموش نشدنی را برای بازدیدکنندگان فراهم میکند.

کنگر فرنگی (به زبان ترکی: انگینار) چیست ؟

کنگر فرنگی (به زبان ترکی: انگینار) چیست ؟

کنگر فرنگی که در زبان ترکی به آن انگینار (Enginar) میگویند، گیاهی علفی و منحصر به فرد با گلهای آبی و بنفش و ارتفاع 50 الی 150 سانتی متری است که در جنوب اروپا و اطراف مدیترانه رشد می کند. از این گیاه در سرتاسرجهان به عنوان نمادی از آمدن بهار یاد میشود.

کنگر فرنگی از سال 1945 به صورت تجاری در اورلا تولید می شود و در سال های گذشته افزایش زیادی در زمین های کشاورزی کاشته شده نشان داده است. با برگزاری این جشنواره تولید کنگر فرنگی در این شهرستان به 35 میلیون قطعه در سال رسید و درآمد تولیدکنندگان نیز به شدت افزایش یافته است. در سال 2018، کنگر فرنگی Urla امتیاز جغرافیایی منطقه ای را دریافت کرد و یک محصول خاص خوراکی است که اکنون به بسیاری از نقاط جهان صادر می شود.

افسانه ها حاکی از آن است که کنگر فرنگی (انگینار) به نام یکی از زنان زئوس به اسم «سینارا» نامگذاری شده است. گفته میشود خدای زئوس عاشق سینارای زیبا که در جزیره زیناری زندگی می کرد شد و سپس او را الهه کرد و آنها شروع به زندگی مشترک در المپ، کوه خدایان کردند. با این حال سینارا پس از مدتی دلتنگ خانواده اش شد و مخفیانه به سراغ آنها رفت. زئوس که از این کار خشمگین شده بود، قلب سینارا را با برگ های خاردار احاطه کرد و آن را تبدیل به کنگر فرنگی کرد. سپس آن را از المپوس به دنیای فانی برگرداند.

کشت کنگر فرنگی در ترکیه

جالب است بدانید که بیش از 140 گونه کنگرفرنگی در جهان وجود دارد، اما دو گونه آن است که در ترکیه برجسته هستند. در حالی که کنگر بایرامپاشا در منطقه مرمره کشت می شود، گونه ساکیز در مناطق دریای اژه و مدیترانه رشد میکند. کنگر ساکیز یا همان کنگر ماستیک را می توان با برگ های آن خورد و کنگر بایرامپاشا که یک نوع کنگر فرنگی بسیار بزرگ و کاسه ای شکل است، به طور گسترده در غذاهای ترکیه استفاده می شود.

کنگر فرنگی را می توان در موغلا، آیدین، آدانا، آنتالیا، بورسا، بالیکسیر و یالوا کشت کرد. با این حال، اولین شهر ترکیه ای که برای کنگر فرنگی به ذهن می رسد، ازمیر است. به خصوص منطقه اورلا ازمیر که به خاطر کنگرفرنگی هایش بسیار معروف است.

فستیوال کنگرفرنگی در ازمیر کجاست و چگونه برگزار میشود؟

فستیوال کنگرفرنگی در ازمیر کجاست و چگونه برگزار میشود؟

جشنواره سنتی و بین المللی کنگر فرنگی هر ساله در منطقه اورلا ازمیر که به دلیل کشت کنگر فرنگی معروف است، برگزار می شود. در محدوده جشنواره، جایی که همه چیز در مورد کنگر فرنگی یافت می شود، میدان و خیابان های اورلا میزبان کارگاه های آشپزی، رستوران های سیار، کارگاه های هنری، سخنرانی و کنسرت های موسیقی به مدت سه روز میباشد و ناگفته نماند که شرکت در تمامی رویدادها برای عموم آزاد و رایگان است!

تاریخ برگذاری فستیوال کنگرفرنگی هر ساله توسط وبسایت رسمی این فستیوال (www.urlaenginarfestivali.com) اعلام می شود. این جشنواره در سال های قبل از 6 می تا 8 می بر گذار می شد ولی در سال 2023 این تاریخ به 27 آپریل تا 30 آپریل تغییر یافت.

این جشنواره هر ساله به منظور تبلیغ و ارتباط مستقیم تولیدکنندگان کنگر فرنگی با مصرف کنندگان برگزار می شود. پرورش دهندگانی که ماه ها برای این جشنواره آماده می شوند، مرباها یا ترشی های کنگرفرنگی، غذاهای کنگرفرنگی، هدایایی با تم کنگرفرنگی و محصولات نساجی و حتی محصولات آرایشی و بهداشتی را به مهمانان عرضه می کنند. در میان غذاهای هیجان انگیز می توان با بستنی با طعم کنگر فرنگی و سوشی تهیه شده با کنگر فرنگی نیز مواجه شد.

چند نکته مهم درمورد منطقه اورلا

چند نکته مهم درمورد منطقه اورلا

منطقه اورلا که در فاصله 30 دقیقه ای از مرکز شهر ازمیر و آلاچاتی قرار دارد، نماد زندگی طبیعی و سالم در کشور ترکیه است و یکی از برجسته ترین مقاصد ترکیه در زمینه گردشگری طبیعی، خوراکی و کشاورزی به شمار میرود. ازمیر از لحاظ پتانسیل کشاورزی، بدلیل بهره مندی از موقعیت اقلیمی بسیار مناسب، شهری خوش شانس به حساب می آید

کشف روستاهای Urla نیز یک ماجراجویی است. بزرگترین موزه روغن زیتون جهان با عنوان Köstem Zeytinyağı Müzesi در این منطقه قرار دارد. چشیدن غذاهای کلاسیک مانند همبرگر و پیتزا را در اورلا از دست ندهید! Ohannes Burger و Pizza Lokale بهترین مکان برای دوستداران غذا هستند. Fırın Vourla نیز مکانی عالی برای لذت بردن از صبحانه و شیرینی های پخته شده و نان است.

اورلا منطقه ای غنی از نظر پیشینه تاریخی و زیبایی های طبیعی است. برای حفاظت از این ثروت و اطمینان از بهره مندی مردم محلی از این ثروت، با تاج گذاری محصول گرانبهای کشاورزی خود کنگر فرنگی با جشنواره، یک مدل توسعه روستایی ایجاد شده است. از اولین جشنواره کنگر فرنگی، که در سال 2015 برگزار شد، زمین های کشاورزی و بهره وری کشاورزی مردم محلی به شدت افزایش یافته است. علاوه بر این، این جشنواره باعث شد Urla نه تنها در زمینه گردشگری کشاورزی، بلکه در زمینه خوراک شناسی نیز شناخته شود. از این رو اورلا روز به روز میزبان افرادی است که به طبیعت حساس هستند و به غذا و فرهنگ آشپزی اهمیت می دهند

غذاهای سنتی ترکیه با کنگرفرنگی

کنگر فرنگی که از دیرباز سفره پادشاهان و بزرگان را زینت می داد، با خواص درمانی خود نیز مورد توجه بسیاری از آشپزان و کارشناسان تغذیه قرار گرفته است. این سبزی به عنوان بهترین دوست کبد شناخته می شود و با کاهش کلسترول و تسهیل در هضم غذا، از بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. از این رو استفاده از کنگرفرنگی در وعده های مختلف، به خصوص در ترکیه، بسیار رواج یافته است.

اگر به دنبال یک غذای کاملا گیاهی هستید پس ترکیب کنگرفرنگی و لوبیا در روغن زیتون را حتما امتحان کنید. این غذا به دلیل سبکی و طعم بینظیر آن در بین مردم محلی و مسافران بسیار محبوب است. تهیه این غذا با نخود، هویج، سیب زمینی و پیاز نیز بسیار رایج است.

یکی دیگر از محبوب ترین دستور العمل ها، کنگر فرنگی با گوشت بره خرد شده و است. همچنین می توان کنگر فرنگی را به صورت شکم پر نیز مصرف کرد. این دستورالعمل یکی از غذاهای مخصوص و معروف ازمیر میباشد

سوپ کنگر نیز در لیست غذاهای سنتی ترکیه جای دارد. این سوپ منحصر به فرد با کنگرهای تازه، طعم های بهاری را برای شما تداعی میکند.

چشیدن سالاد کنگر فرنگی با ماست ترکی خانگی را نیز فراموش نکنید. این میان وعده خوش طعم و سبک، برای کسانی که رژیم دارند بسیار مناسب میباشد.


 

برای دریافت مشاوره با مشاوران خبره ما در تماس باشید

مشاوران مجموعه توران ازمیر همواره همراه شما هستند تا در انتخاب بهترین تصمیم ها همراه شما باشند.