توران ازمیر - مشاوره خرید ملک در ازمیر و سرمایه گذاری در ترکیه

جدیدترین خبرهای دنیای املاک

پذیرش در دانشگاه‌های ازمیر |

پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌های ازمیر و ترکیه

پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌های ازمیر و دانشگاه‌های ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های ازمیر و ترکیه

شاید گزاف نگفته باشیم اگر بگوییم فرزندان و آینده روشن برای آن‌ها اکنون مهم‌ترین دغدغه خانواده‌های ایرانی است. به همین صورت بخش زیادی از هموطنان ما به نحوی خواستان ادامه تحصیل فرزندانشان در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند. ترکیه نیز به دلایلی از جمله هزینه‌های معقول مسکن، پوشاک و خردو خوراک و هچنین کیفیت مطلوب دانشگاه‌ها جزو این گزینه‌هاست. حال شرایط راحت‌تر پوشش و مواردی اینچنینی را نیز در نظر بگیرید.

شهر ازمیر به عنوان سومین شهر بزرگ ترکیه و ششمین شهر امن جهان از جمله مقاصد اصلی ایرانیان برای ادامه تحصیل در دانشگاه بوده و هست. هدف ما از نوشتن این مطلب هم کمک به شما عزیزان در انتخاب هرچه بهتر یک دانشگاه معتبر و  جلوگیری از ضرر و زیان و آسیب به آینده شماست.

( شما ممکن است به عنوان یک پدر یا مادر این مطلب را بخوانید یا به عنوان یک جوان دانشجو)

ما در این مطلب در ابتدا یکسری نکات کلی در مورد دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌دهیم و سپس در مطالب آتی به دانشگاه‌های موجود در شهر ازمیر می‌پردازیم. چنانچه شما عزیزان بعد از مطالعه این مطلب سوالاتی در خصوص دانشگاه‌های ترکیه و ازمیر داشتید در زیر همین مطلب بنویسید تا همکاران مربوطه به شما پاسخی شایسته دهند.

آغاز مسیر تحصیل در ترکیه

پذیرش در دانشگاه‌های ازمیر | توران ازمیر | تحصیل در دانشگاه‌های ازمیر | تحصیل در ترکیه

پذیرش در دانشگاه‌های ازمیر

افرادی که به قصد تحصیل مهاجرت کرده و یا خواهند کرد از لحاظ مقطع تحصیلی به دو دسته‌ تقسیم بندی می‌شوند:

۱. افرادی که دیپلم متوسطه دارند و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ازمیر ( در دوره لیسانس و یا پزشکی) را دارند:

این افراد باید در امتحان یوس YÖS شرکت کنند. این امتحان تا قبل از سال ۲۰۱۰ بصورت یکپارچه در کل ترکیه و به شکل کنکور کشور خودمان برگزار می‌شد. اما در حال حاضر هر کدام از دانشگاه‌هایی که می‌توانند دانشجویان خارجی پذیرش کنند این امتحان را برگزار می‌کنند. نکات مهم در مورد ثبت نام امتحان یوس به این ترتیب می‌باشد:

  • این امتحان  ۱ بار در سال برگزار می‌شود.
  • معمولا دارای محل آزمونی خارج از شهر محل دانشگاه می‌باشند.
  • دانشگاه‌ها هزینه‌ای بابت شرکت در این آزمون را موقع ثبت نام دریافت می‌کنند که بایستی بموقع پرداخت شود.
  • ثبت نام اینترنتی و از طریق وب‌سایت خود دانشگاه انجام می‌شود.
  • معمولاً مدت زمان ثبت نام تمدید نمی‌شود.
  • در حین ثبت نام, زبان امتحان می‌تواند از طرف شرکت کننده ترکی, انگلیسی و در برخی دانشگاه‌ها فارسی انتخاب شود.
  • برای ثبت نام, شما بایستی اسکن صفحه اول پاسپورت و یک عکس شرکت کننده را آماده داشته باشید و موقع ثبت نام آنها را آپلود نمایید.
  • تعداد اندکی از دانشگاه‌ها آپلود ترجمه مدارک تحصیلی قبلی و یا اطلاعات آنها را هم می‌خواهند.
  • ثبت نام‌های دانشگاه‌های مختلف معمولا از اویل ماه شوبات (فوریه) شروع می‌شوند و حدود اواخر ماه مارت (مارس) به اتمام می‌رسند.
  • مفاد امتحانی در اکثر دانشگاه‌ها ریاضی, هوش و هندسه (ریاضیات) می‌باشد.
  • اکثر دانشگاه‌های ترکیه انتخاب رشته را به بعد از اعلان نتایج آزمون موکول کرده‌اند ولی در تعداد اندکی از آنها در حین ثبت نام مجاب به انتخاب می‌باشی
  • . (دانشگاه اژه یا اِگِه ازمیر تا قبل از سال ۲۰۱۹, قبل از اعلام نتایج آزمون, انتخاب رشته می‌خواست که اکنون روال را تغییر داده است).
  • قبل از اقدام به ثبت نام, بهتر است از رشته‌ها و تعداد دانشجویان پذیرش شونده اطلاع حاصل نمایید (از قسمت DUYURULAR وب‌سایت دانشگاه مربوطه).
  • علاوه بر اطلاعات فوق, دانشگا‌ه‌ها طی اطلاعیه‌هایی ضوابط شرکت در این آزمون و اخذ پذیرش را به اطلاع می‌رسانند. دقت به این موارد نیز مهم می‌باشند.
  • اگر قصد شرکت در آزمون یوس  YÖSچندین دانشگاه را دارید لطفا به تاریخ آزمون آنها دقت کنید که همپوشانی زمانی نداشته باشند. (امکان تغییر زمان آزمون نیز وجود دارد که متاسفانه ثبت نام کنندگان حق اعتراضی ندارند.)
  • برخی دانشگاه‌ها نمره آزمون مربوط به دانشگاه‌های بزرگ دیگر را نیز قبول می‌کنند.
  • لیست دانشگاه‌هایی که نمرات آزمون دانشگاهی را می‌پذیرند در وب‌سایت دانشگاه امتحان گیرنده موجود خواهد بود.
  • این امکان به منزله این نیست که شما نمی‌توانید در آزمون یوس مخصوص دانشگاه دوم شرکت کنید. بلکه در آزمون هر دو دانشگاه می‌توانید شرکت کنید.

برای اینکه موفقیت خود را در این امتحان و بعد از امتحان افزایش دهید به توصیه‌های زیر نیز دقت فرمایید:

۱) زبان ترکی:

قبل از همه چیز باید بگوییم که آموختن زبان ترکی برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بدین دلیل که هم در طول آموزش, هم در امتحانات و هم تمامی مسافرت‌هایی که به ترکیه خواهید داشت نیازمند به این زبان هستید. در صورتیکه موفق به اخذ پذیرش شدید بی‌شک نیاز دارید مدرکی دال بر کفایت و آشنایی خود با زبان ترکی را به دانشگاه ارائه بدهید. البته برای ارائه مدرک معافیت از آموزش زبان ترکی، لزوماً نیازی ندارید که در امتحانی مانند تومر Tömer شرکت کنید (کما اینکه این امتحان در تمامی دانشگاه‌های ترکیه قابل قبول و معتبر می‌باشد).

 دانشگاه های ازمیر نیز برای افرادی که از طریق یوس  YÖSوارد دانشگاه خواهند شد امتحان‌های زبان ترکی برگزار می‌کند که اغلب رایگان بوده و یا با حداقل قیمت می‌باشند.

۲) زبان انگلیسی:

دانشگاه‌هایی هم هستند که مدرک زبان انگلیسی را نیز جزو مدارک مورد نیاز از پذیرفته شدگان اخذ خواهد کرد. این امتحان هم مانند زبان ترکی توسط اکثر دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. اما برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می‌کنیم در یکی از امتحان‌های YDS و YÖK DİL شرکت کرده و نمره حدنصاب را کسب نمایید. نمره حدنصاب برای هر دانشگاهی متفاوت بوده ولی اکثراً کمتر از ۵۰ نمی‌باشد (نمره پیشنهاد شده از طرف ما حدود ۶۰ الی ۶۵ هست).

۳) آموزش امتحان یوسYÖS :

هم در ایران هم در ازمیر کلاس‌های آموزش یوس YÖS موجود می‌باشند. دوستانی که به هر دلیلی آمادگی و امکان شرکت در این دوره‌ها را ندارند پیشنهاد می‌شود حتماً از کتاب‌های مخصوص آموزش یوس استفاده کنند. چرا که موضوعات امتحانی آزمون یوس انحصاری هستند. انواع کتاب‌ها از قبیل آموزش, بانک سوالات و سوالات سال‌های پیش در بازار کتاب موجود می‌باشند. همچنین می‌توان از طریق اینترنت نیز هر کدام از این‌ها را خریداری نمود.

(برای کتابدوستان عزیز ALSANCAK SEVGİYOLU محلی آشنا می‌باشد که نه تنها می‌توان طیف وسیعی از کتاب‌ها را در آن محل یافت بلکه می‌توان به قیمت خیلی خیلی مناسب‌تری خریداری نمود).

۴) ترجمه مدارک:

  • پاسپورت
  • مدرک و ریز نمرات دبیرستان
  • مدرک و ریز نمرات پیش دانشگاهی

تمامی این مدارک در ایران نیز می‌توانند ترجمه شوند. ولی بخاطر بروکراسی و پیچیدگی اداری بالای موجود در ایران این موضوع پیشنهاد نمی‌شود.  همچنین هزینه بالای آن در نتیجه لزوم تایید سفارت ترکیه و اخذ هزینه برای هر صفحه توسط سفارت ترکیه, پیشنهاد می‌شود ترجمه‌ها را در کشور ترکیه در عرض ۳-۲ ساعت انجام دهید. در حین ثبت نام برای  تحصیل در دانشگاه‌های ازمیر  در زمان ثبت نام در آزمون یوس YÖS از شما آپلود ترجمه مدارک را می‌خواهند.

درصورتیکه ترجمه مدارک را در دارالترجمه انجام نداده باشید می‌توانید ترجمه بدون تایید شده را بارگذاری کنید و بعد از این مرحله اقدام به تایید در مراجع قانونی کنید.

۵) معادل‌سازی مدرک دیپلم متوسطه LİSE DİPLOMASI DENKLİĞİ: برای انجام معادل‌سازی مدرک دیپلم ابتدا یا باید شما اقامت گرفته باشد و دارای شماره شناسایی جمهوری ترکیه TÜRKİYE CÜMHURİYETİ KİMLİK NUMARASI (TCKN) باشید یا از همان پاسپورت خود استفاده نمایید.

در اینصورت به همراه ترجمه‌های فوق و اصل و  کپی کارت اقامت و یا پاسپورت خود به اداره ملی آموزش ازمیر MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI مراجعه نموده و اقدامات لازم را انجام دهید. معمولا بعد از یک هفته شما برگه‌ای دریافت خواهید کرد که بمنزله معادل‌سازی مدرک دیپلم شما در کشور ترکیه می‌باشد. این برگه برای ثبت نام شما در دانشگاهی که پذیرفته شده‌اید مورد نیاز خواهد بود.

امیدواریم با رعایت نکات فوق‌الذکر مشکلی در این پروسه نداشته باشید. 

دوستانی که از طریق این آزمون پذیرش گرفتند, بعد از ثبت نام در دانشگاه‌های ازمیر بایستی در اسرع وقت نوع اقامت خود را از توریستی به دانشجویی تغییر نوع بدهند.‌ البته اگر پیش از آن اقامت داشته باشند. برای اینکار باید از نوع اقامت گذر که در مقاله مربوط به اقامت به آن اشاره کرده بودیم استفاده کنید. بعد از ثبت نام در دانشگاه, دانشجو ۳ ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گیرد. در صورت سهل انگاری در این زمینه, دیگر امکان بیمه شدن در این سازمان را نخواهد داشت. این نوع بیمه ارزشمند  بوده و با ماهی تقریباً ۱۵۰ لیر (که سالانه باید پرداخت نمایید) خواهید توانست در طول تحصیل تحت پوشش این بیمه باشید.

برای استفاده کردن از حمل و نقل عمومی در ازمیر هر دانشجو و یا دانش‌آموزی با اپلای کردن در وب‌سایت شرکت اسهوت ESHOT می‌توانند کارت دانشجویی دریافت نمایند که هزینه‌ای در حد یک دوم هزینه حمل  و نقل عمومی از دانشجویان دریافت می‌شود. (دارندگان این کارت‌ها دقت نمایند که این کارت متعلق به شخص شماست و هرگونه سوء استفاده از این کارت و امانت دادن به شخص دیگری ممنوع بوده و جریمه‌ای نقدی و محرومیت از داشتن این کارت بدنبال خواهد داشت.)

دانشگاه کاتيب چلبي ازمير(Izmir Kâtip Celebi ) | توران ازمیر | دانشگاه کاتب چلبی | Izmir Kâtip Celebi ترکیه

دانشگاه کاتيب چلبي ازمير


۲. افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ازمیر و ترکیه را دارند:

 برای دانشجویانی که از کشورمان قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد YÜKSEK LİSANS و یا دکترا DOKTORA در شهر ازمیر را دارند پیشنهادات زیر را داریم:

  • دقت کنیم که اداره‌‌هایی که به امور دانشجویان دوره لیسانس رسیدگی می‌کنند دیگر مکلف به رسیدگی به امورات تحصیلات تکمیلی LİSANSÜSTÜ EĞİTİM نیستند.
  • در وب‌سایت دانشگاه، جاییکه باید برای ضوابط شرکت در رقابت پذیرش گرفتن جستجوی خود را ادامه دهند انستیتو ENİSTİTÜLER می‌باشد.
  • بسته به نوع رشته‌ای که مد نظر دارید باید ضوابط مربوط به انستیتوی مورد نظر را جستجو نموده و طبق آن باید عمل نمایید.

مواردی که باید در این حیث در نظر داشته باشیم:

  • می‌توان در بیش از ۱ دانشگاه برای تحصیل در دانشگاه‌های ازمیر بطور همزمان اپلای کرد.
  • قبل از اقدام از وجود رشته و تخصص خود اطمینان حاصل کنید.
  • پیشنهاد می‌گردد در بین اساتید آن دانشگاه، استاد مورد نظر خود را پیدا کرده و با وی از طریق ایمیل و یا حضوری ارتباط برقرار کنید و از جدیت خودتان در ادامه تحصیل برایش بنویسید.
  • برخی دانشگاه‌ها ظرفیت دانشجویان خارجی و داخلی را جدا نمی‌کنند و شما موظف هستید با دانشجویان داخلی به رقابت بپردازید.

اقداماتی که قبل از اپلای کردن تحصیل در دانشگاه‌های ازمیر نیاز هست انجام دهیم:

۱) شرکت در آزمون ALES:

این امتحان در طول سال در ۳ نوبت برگزار می‌شود. برای شرکت در این آزمون باید پروفایلی را در سازمان سنجش ترکیه OSYM داشته باشید. افرادی که در خارج از کشور اقامت دارند باید ثبت نام اولیه انجام دهند و بعد از پیش ثبت نام به این مرکز با یک شماره با کد کشور خارجی تماس گرفته و شماره خارجی دریافت کنند.  به این شماره YU NUMARASI گفته می‌شود (توضیح این قسمت از حوصله این مقاله خارج می‌باشد و برای اینکار می‌توانید با ما در تماس باشید).

۲) شرکت در آزمون زبان خارجی:

زبان‌های خارجی که مد نظر دانشگاه‌های ترکیه می‌باشند عبارتند از:

انگلیسی, فرانسوی, آلمانی, روسی. دوستانی که در یکی از دانشگاه‌هایی که زبان تحصیل آنها یکی از این زبان‌ها بوده است با ارائه مدرکی می‌توانند معافیت از آموزش زبان خود را اعلام کنند. اما افرادی که این امکان را ندارند یا باید در یکی از امتحانات زبان خارجی که در امتحان یوس گفته شد شرکت کنند و نمره حد نصاب را که در وب‌سایت دانشگاه مورد نظرشان خواسته شده بود را کسب کنند. در صورت عدم موفقیت در کسب نمره حد نصاب و یا عدم شرکت در این آزمون‌ها, می‌توانند در امتحان زبانی که توسط دانشکده زبان‌های خارجی آن دانشگاه برگزار می‌شود شرکت کرده و نمره حدنصاب را کسب کنند.

۳) شرکت در آزمون زبان ترکی:

چنانچه عرض کردیم, آموزش زبان ترکی از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین دلیل که هم در طول آموزش, هم امتحان و هم تمامی مسافرت‌هایی که خواهید داشت نیازمند به این زبان هستید. مثلاً برای شرکت در امتحان علمی و مصاحبه علمی که توسط اساتید دانشکده و دپارتمان انجام خواهد شد نیاز به توانایی شما در تکلم به این زبان دارید. بنابراین, در صورتیکه موفق به اخذ پذیرش شدید بی‌شک نیاز دارید مدرکی دال بر کفایت و آشنایی خودتان با زبان ترکی را به دانشگاه ارائه بدهید. افرادی که موفق به کسب نمره حدنصاب از آزمون مرکز تومر  Tömerنشدند دانشکده زبان و ادبیات ترکی آن دانشگاه امتحان‌ زبان ترکی برگزار خواهد کرد.  پذیرش گیرندگان با داشتن برگه ورود به امتحان از انستیتوی مربوطه قادر خواهند بود در این آزمون شرکت کرده و نمره خواسته شده را کسب کنند.

۴) ترجمه مدارک:

– مدرک و ریزنمرات لیسانس

– مدرک و ریزنمرات فوق لیسانس (برای اپلای در دوره دکترا)

– پاسپورت (برای برخی دانشگاه‌ها)

۵) تا قبل از سال ۲۰۱۴ کلیه دانشگاه‌های ترکیه مدارکی که از ایران آورده می‌شدند را بدون اینکه معادل‌سازی شده باشند قبول می‌کردند و کار معادل‌سازی را بصورت اتوماتیک از طریق سامانه وزارت علوم ترکیه انجام می‌دادند.

مدارکی که تقلبی بودند و یا از دانشگاه‌هایی بودند که در حال حاضر موجود نمی‌باشند با مشکل برمی‌خوردند. صاحبان این مدارک یا اخراج می‌شدند یا بدنبال اثبات صحت آن می‌رفتند. امروزه برخی دانشگاه‌ها مدارک ایرانی معادل‌سازی شده را مطالبه می‌کنند. در اینصورت قبل از اقدام به هرکاری از انستیتوی دانشگاه از شرایط موجود استعلام بعمل آورید. شرایط تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتن و بهره‌مندی از کارت حمل و نقل شهری ازمیر این دانشجویان نیز مانند دانشجویان دوره لیسانس می‌باشد. با اینکه ما مهاحران تحصیلی را در ۲ مقوله تقسیم‌بندی کردیم اما بخش سومی از هموطنان وجود دارند که برای دوره‌های تخصصی پزشکی مهاجرت کرده و یا خواهند کرد. این عزیزان بدلیل ارتباطاتی که با اساتید خود خواهند گرفت به نحو احسن راهنمایی خواهند شد. برای این عزیزان و افتخارهای کشورمان آرزوی موفقیت در امتحان TUS را داریم.

دوستان و همراهان گرامی که نقص و اشتباهاتی در این مقاله احساس می‌کنند, می‌توانند نظرات خود را در قسمت نظرات به ما برسانند.

آیا تحصیل در دانشگاه های ازمیر می تواند انتخاب مناسبی برای دانشجویان ایرانی باشد؟

بله، دانشگاه های ازمیر جزو معتبرترین و بهترین دانشگاه های دنیا به شمار می‌روند.

آیا تحصیل در دانشگاه های ازمیر با آزمون ورودی همراه است؟

بله، دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی و یا پزشکی را دارند باید در آزمون YOS شرکت کنند. متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز باید در آزمون ALES شرکت کرده و در آن پذیرفته شوند.

زبان تحصیل در دانشگاه های ازمیر چیست؟

زبان تحصیل در دانشگاه های ازمیر ترکی و انگلیسی می‌باشد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاههای ازمیر چیست؟

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاههای ازمیر شامل دیپلم دبیرستان، ریز نمرات تحصیلی، مدرک مهارت زبان، قبولی در آزمون ورودی و غیره می‌شود.

حداقل معدل برای تحصیل در دانشگاه های ازمیر چقدر است؟

دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه های ازمیر را دارند ملزم به ارسال دیپلم دبیرستان و مدرک پیش دانشگاهی خود بوده و حداقل معدل آن ها باید 12 باشد.

امکان تحصیل در دانشگاه های ازمیر در چه مقاطعی وجود دارد؟

دانشگاههای ازمیر امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

درباره مجموعه مشاوره ای توران ازمیر بیشتر بدانیم

10 نظر

  1. شاهین

    در می گوید:  

    پذیرش دندانپزشکی دانشگاه
    کاتیب چلبی برای خارجی امکانپذیر هست .
    در صورت امکان چه مدارکی نیاز است

  2. عذرا سهند

    در می گوید:  

    با سلام
    بله امکان پذیر هست بعد از ثبت نام باید امتحان یوس بدید

  3. ayda

    در می گوید:  

    با سلام
    من لیسانس کامپیوتر دارم
    به نظر شما پذیرش در ارشد کامپیوتر سریع تر و راحتتره یا بخوام یک رشته جدید از لیسانس شروع کنم؟
    و اگر ممکنه دانشگاه هایی که معماری داخلی رو در ازمیر تدریس میکنند رو معرفی کنید
    ممنونم

  4. شيرين پور

    در می گوید:  

    سلام، با خرید ملک در ترکیه آیا خانواده نیز اقامت یکساله دریافت میکنند؟

  5. azsahand2006

    در می گوید:  

    با سلام دوست عزیز
    بله بهمراه بچه های زیر 18 سال

  6. اروین

    در می گوید:  

    اگه بالا ۱۸ سال باشیم خانه باید به نام ما باشد تا اقامت بگیریم؟

  7. Hanil

    در می گوید:  

    سلام، از طریق ثبت نام دوره های تومر در شهر ازمیر هم امکان گرفتن اقامت یک ساله وجود داره؟

  8. مدیریت وب سایت

    در می گوید:  

    درود
    متاسفانه در حال حاضر برخورد سلیقه ای می کنن و کسی نمتونه جواب واضح به شما بده.

  9. ارجمند

    در می گوید:  

    برای دانشگاه اژه بهتره ازمون یوس بدیم یا ایلتس ؟‌منظور داشتن مدرک ایلتس معتبر است برای ترکیه یا نه ؟

دیدگاه ها غیرفعال می باشد.